کلاس درس موضوعی چیست ؟
 
دبستان حضرت رقیه
هدف: ارتباط بیشتر با دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی و همکاران محترم
 
 
شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, :: 17:41 ::  نويسنده : زینب حاجی عرب

کلاس درس موضوعی

کلاس درس موضوعی

کلاس موضوعی چیست و چه امتیازهایی دارد ؟

در کلاس موضوعی کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد تا معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی و تشکیل گروه های دانش آموزانی ( 3 یا 5 نفره ) به انتقال بهتر مفاهیم و یادگیری بیشتر دانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.
معلم بتواند با کمک این امکانات ضمن تدریس تئوری مفاهیم کتاب های درسی ، با انجام کار عملی و تشکیل گروه های دانش آموزانی ( 3 یا 5 نفره ) به انتقال بهتر مفاهیم و یادگیری بیشتر دانش آموزان کمک کند زیرا با انجام کار عملی یادگیری آسانتر شده و در زمان صرفه جویی می شود . بعلاوه آموخته ها در ذهن دانش آموزان حک می گردد و همچنین باعث رشد خلاقیت و نوآوری و بالابردن روحیه کار گروهی بین دانش آموزان می شود.
از مزیت های دیگر این یکنواخت نبودن طراحی و همچنین چرخشی بودن کلاس درس برای دانش آموزان است.
یکی از دیگر مزایای این طرح دلبستگی معلم به این کلاس به دلیل اختصاص آن به نام اوست. بنابراین انگیزه زیادی دارد که با اضافه کردن امکانات مورد نظرش به کلاس با توجه به تجارب و سلیقه خود ، تدریس را برای خود آسانتر نموده و گیرایی دانش آموزان را بیشتر کند.
هدف از تشکیل :
کلاس موضوعی با هدف آموزش عملی همراه با آموزش تئوری در کلاس درس و ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر و همچنین آموزش کار گروهی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی طراحی شده است.
چگونه ؟
ازدرکنارهم قرارگرفتن چند عامل ازجمله چیدمان مناسب و مختص همان کلاس درس ، دراختیارداشتن تجهیزات و ابزار مناسب آن درس و آمادگی معلمان جهت القای بهتر این مفاهیم می توان مقدمات کلاس موضوعی را فراهم کرد.
چرا گروه های 3 یا 5 نفره ؟
به دلیل تقویت دانش آموزان برای کار گروهی و احساس موثر بودن آنها در گروه ، پیشنهاد می شود حتما دانش آموزان در یک گروه قرار گیرند و دانش آموزی که از نظر درسی و کنترل بر روی دیگران قویتر است به عنوان سر گروه یا نماینده گروه انتخاب شود .با این روش علاوه بر ایجاد رقابت در داخل یک گروه می توان رقابت در گروه های مختلف ایجاد نمود تا میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش داد . در ضمن بهتر است گروه ها 3 یا 5 نفره باشند تا در هنگام رای گیری ها بتوان اکثریت را انتخاب نمود.
مثال:
برای مثال درکلاس موضوعی علوم لازم است تجهیزات کامل برای معلم برای انجام کلیه آزمایش ها وجود داشته تا بتواند در هنگام تدریس به صورت عملی آن فرایند را توضیح دهد . علاوه بر معلم دانش آموزان نیز باید در گروه های خود این وسایل را در اختیار داشته تا بتوانند خودشان نیز همراه با معلم آن مبحث را به صورت عملی انجام دهند تا فرآیند یادگیری کامل شود و اهداف ما نیز به طور کامل محقق شود.
 

 

 

مزایای کلاس های موضوعی در مدارس :

 

 

- قرار گرفتن کلیه تجهیزات و امکانات آموزشی یک درس در یک کلاس

 

 

- فراهم کردن فرصت و فضای مناسب برای فعالیت های علمی و عملی توسط دانش آموزان

 

 

- ارتقاء سطح کیفی آموزش در مدارس

 

 

- انتقال بهتر مفاهیم وکمک به یادگیری بهتر و آسان تر دانش آموزان

 

 

- صرفه جویی در زمان تدریس

 

 

- بکارگیری روش های نوین و فعال تدریس

 

 

- متناسب نمودن نوع روش تدریس بر اساس موضوع هر کلاس

 

 

- افزایش عمق یادگیری مطالب در ذهن دانش آموزان

 

 

- رشد خلاقیت و نوآوری دانش آموزان

 

 

- تقویت روحیه کارگروهی در دانش آموزان ( گروه های 3 یا 5 نفری )

 

 

- ایجاد رقابت سالم در بین اعضای گروه

 

 

- تقویت روحیه پرسش گری ، مشارکت ، و تفکر در دانش آموزان

 

 

- ایجاد انگیزه و شور و نشاط بیشتر در دانش آموزان

 

 

- چرخشی بودن کلاس های درسی

 

 

- جلوگیری از یکنواخت بودن کلاس های درسی

 

 

- افزایش انگیزه و دلبستگی دبیران نسبت به تجهیز کلاس موضوعی خود

 

 

- استفاده صحیح از وسایل و امکانات کمک آموزشی موجود

 

 

- شناسایی نواقصات آموزشگاه از لحاظ امکانات آموزشی

 

 

- آموزش عملی همراه با آموزش تئوری در کلاس درس

 

 

- ثابت بودن کلاس معلم و تجهیزات در طول سال تحصیلی

- تغییر چینش سنتی دانش آموزان در کلاس
كلاس‌هاي موضوعي متناسب با مفاد كتاب درسي انتخاب خواهد شد و تجهيزات و مفاد كمك درسي در اين كلاس‌ها قرار خواهد گرفت همچنين معلم و اتاق با تجهيزات ثابت خواهند ماند و دانش‌آموزان به صورت چرخشي در اين كلاس‌ها حضور خواهند داشت.
هدف كلي اين معاونت از برگزاري اين طرح، ايجاد توسعه تدريجي كلاس‌هاي موضوعي براي ارتقاي سطح كيفي آموزش در مدارس است.
از ديگر اهداف اجراي اين طرح مي‌توان به جايگاه فناوري در آموزش، ايجاد فرصت و ترغيب دانش‌آموزان به تفكر و تحقيق، فراهم شدن شرايط مناسب براي بكارگيري روش‌هاي فعال تدريس و فراهم كردن فرصت و فضاي مناسب براي فعاليت‌هاي علمي توسط دانش‌آموزان اشاره كرد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم این وبلاگ توسط زینب حاجی عرب مربی ورزش دبستان حضرت رقیه (س) و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی جهت نمایش برنامه ها و توانایی های دانش آموزان مدرسه و جهت اطلاع رسانی از فعالیتهای انجام شده دبستان حضرت رقیه(س) دستگرد برخوار اصفهان و تبادل اطلاعات با مدارس سراسر کشور افتتاح گشته .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد. امید است که اطلاعات مفیدی ارائه شود.
ولادت حضرت زهرا مبارک
تبریک روز مادر نوروزتان مبارک تبریک سال نو خاطره نویسی- تلفیق درس تربیت بدنی با بنویسیم مدرسه مروج سلامت کودک بیش فعال را چگونه مهار کنیم؟! فرا رسیدن دهه فجر مبارک باد یک از دلایل معجزه بودن قرآن با استفاده از ریاضی : کلمات... دلم یک روز برفی و شاد در مدرسه پنج جمله تا ثیر گذار برای کودکان نقاشی سه بعدی روی زمین نامه ی ورزشی کلاس سوم- تقویت درس بنویسیم کتابخانه ی ورزشی - دانش آموزان کلاس دوم آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک جالب جالب جالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبستان حضرت رقیه(س) و آدرس hazrateroghayeborkhar.LXB.i r لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان