اخلاق
 
دبستان حضرت رقیه
هدف: ارتباط بیشتر با دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی و همکاران محترم
 
 
دو شنبه 2 آذر 1391برچسب:, :: 19:4 ::  نويسنده : زینب حاجی عرب

آموزش اخلاق به فرزندان

بچه ها چگونه می توانند حس همدردی ، شفقت ، مهربانی ، نوع دوستی و ... را بیاموزند ؟ والدین و مربیان با چه راهکارهایی می توانند اخلاقیات و فضایل انسانی را در کودکان و نوجوانان رشد و پرورش دهند ؟ آیا روش های تجربی نوینی برای تقویت ویژگی های اخلاقی بچه ها تدوین شده است ؟

کودکان پیش دبستانی درست و غلط را در گرو « کوچکی » افراد می دانند . از نظر آن ها پدر و مادر ، مربی و مراقب چون بزرگ هستند پس اصول و قوانین زندگی را بهتر می دانند و اطاعت از آن ها تنها به دلیل جلب رضایت والدین و مربیان شان است . از حدود 6 سالگی به بعد است که کودک می تواند تا حدی خودش را جای دیگران بگذارد و احساسات درونی او (اعم از شادی ، درد ، خشم و تعجب و ... ) را درک کند . این نکته مهم است که سعی کنیم در هر شرایطی الگو و مدل اخلاقی خوبی برای بچه ها باشیم و عواطف و هیجانات گوناگون انسانی را به آن ها بشناسانیم . کودکان پیش دبستانی با مشاهده رفتار بزرگترها سعی می کنند حرکات ، گفتار و اعمال آن ها را سرمشق و الگوی خود قرار دهند . اگر مادری به فرزندش بگوید « زدن دیگران کار بدی است » ولی خودش بعضی وقت ها او را کتک بزند در کودک این ذهنیت را ایجاد می کند که در شرایط خاص می توان دیگران را زد .

برای آموزش ارزش ها و معیارهای مختف زندگی و از جمله اخلاقیات و فضایل انسانی از هر نوع ارتباطی با کودک می توان استفاده کرد . بچه ها باید آگاهی عاطفی - شناختی درستی از احساسات و هیجانات افراد داشته باشند تا بتوانند در شرایط مختلف ، عکس العمل مناسبی از خود بروز دهند . به منظور رشد دیدگاه ها و اعتقادات سالم در کودکان و نوجوانان می توان از روش های زیر استفاده کرد :


1-ارزش ها ، معیارها و ایده آل های خود را مشخص کنید :

ابتدا به آن چه که قصد دارید به فرزندتان بیاموزید ، خوب فکر کنید و سپس با برنامه ریزی و جدیت مستمر درصدد یافتن روش ها و شیوه های موثر تربیتی باشید .
برای نمونه ، آقا و خانم (الف) به مطالعه خیلی علاقه مندند و سعی می کنند این عادت را در فرزندان شان هم پرورش دهند .


2- الگو و نمونه خوبی برای فرزندتان باشید :

اگر هدف تان آموزش « ارزش » و « نگرش» خاصی در خانواده است باید تلاش کنید تا خودتان الگویی از آن ارزش ها برای فرزندتان باشید .

اقا و خانم (الف) از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می کنند و مقداری کتاب ، روزنامه و مجله های مناسب در دسترس فرزندان شان نیز قرار می دهند .


3- خودتان را درگیر فعالیت های فرزندان تان کنید :

خوب است از همان دوران کودکی ، در بازی ها و فعالیت های فرزندان تان شرکت کنید و متقابلا آن ها را در فعالیت ها و کارهای خانگی روزانه شرکت دهید . از طریق ایجاد این رابطه تنگاتنگ شما می توانید فرزندان تان را بهتر بشناسید و از طرفی آن ها می توانند به نقطه نظرات و افکار شما پی ببرند .

آقا و خانم (الف) ، برای فرزندان شان کتاب می خوانند و در فرصت های پیش آمده آن ها را همراه خود به کتابخانه و کتاب فروشی می برند . هر یک از بچه ها قفسه کتابی مخصوص به خود در اتاقش دارد .


4- از تداعی کننده های مثبت استفاده کنید :

زمان آموزش سعی کنید فضای حاکم بر خانه سرشار از صمیمیت و محبت باشد و از هر گونه تندی و فشار بر بچه ها پرهیز کنید .

آقا و خانم (الف) به راحتی می توانند فرزندان شان را به مطالعه و کتاب خواندن علاقه مند سازند . زیرا آن ها سعی می کنند با ایجاد فضایی دوستانه برای مطالعه بچه ها ، کتا ب خوانی را با آرامش فکری توام سازند و از طریق تداعی این  دو عادت پسندیده با یکدیگر اشتیاق به مطالعه را در آن ها تثبیت کنند .


5- انتقادها و سرزنش ها را محدود کنید :

دراغلب موارد انتقاد کردن موجب دلسردی و امتناع بچه ها از انجام فعالیت  شان می شود . در حقیقت انتقاد و نکوهش این پیام را در بردارد که شایستگی و صلاحیت لازم برای قبول کار و مسئولیتی را ندارد .

آقا و خانم (الف) وقتی که بچه ها موقع خواندن کلمه ای دچار مکث و یا لکنت می شوند ، هیچ گاه با انتقاد خود علاقه و انگیزه خواندن را در آن ها از بین نمی برند .


6- ارزش ها و معیارهای مهم را به فرزندان تان خاطر نشان کنید :

سعی کنید بدون سخنرانی و یا نصیحت کردن مستمر ، دیدگاه ها و ارزش هایی را که در زندگی بدان ها پای بندید برای بچه ها مشخص سازید و عمل کردن به آن ها را بخشی از عادات روزمره خود بدانید .


7- به اصول و مقررات خود پای بند باشید :


اگر در نظر دارید برای آموزش اخلاق و ویژگی های انسانی مقررات خاصی وضع کنید ، هیچ نگران نباشید و آن ها را پی گیرانه انجام دهید .

آقا و خانم (الف) هر گونه بازی ، تفریح را بین ساعات 6 تا 7 بعدازظهر محدود کرده اند . زیرا فرزندان شان در این ساعت ملزم به انجام تکالیف و وظایف درسی شان هستند .


8- استثناء قائل نشوید :

اگر قصد دارید خصوصیت و ویژگی مهمی را به فرزندان تان بیاموزید از او بخواهید تا در تمام شرایط به آن اصل پای بند باشد .

برای نمونه آقا و خانم (الف) طوری برنامه ریزی کرده اند که همواره در طول روز زمانی برای مطالعه و کتاب خواندن داشته باشند .

در پایان توصیه می گردد به آخرین باری که فرزندتان کاری کرد که موجب سربلندی و افتخار شما شد خوب فکر کنید . احتمالا زمانی است که اخلاقی که قبلا به او آموخته اید در عمل نشان داده است . وظیفه شما این است هنگامی که متوجه اعمال غرورآمیز فرزندتان می شوید شادی خود را ازاو مخفی نکنید و بگذارید او احساس شعف شما را درک کند . مسلم بدانید او با دیدن احساس رضایت شما ، رفتارها و ارزش های والای انسانی را در خود پرورش خواهد داد و خود نیز از عملش راضی و سربلند خواهد بود .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم این وبلاگ توسط زینب حاجی عرب مربی ورزش دبستان حضرت رقیه (س) و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی جهت نمایش برنامه ها و توانایی های دانش آموزان مدرسه و جهت اطلاع رسانی از فعالیتهای انجام شده دبستان حضرت رقیه(س) دستگرد برخوار اصفهان و تبادل اطلاعات با مدارس سراسر کشور افتتاح گشته .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد. امید است که اطلاعات مفیدی ارائه شود.
ولادت حضرت زهرا مبارک
تبریک روز مادر نوروزتان مبارک تبریک سال نو خاطره نویسی- تلفیق درس تربیت بدنی با بنویسیم مدرسه مروج سلامت کودک بیش فعال را چگونه مهار کنیم؟! فرا رسیدن دهه فجر مبارک باد یک از دلایل معجزه بودن قرآن با استفاده از ریاضی : کلمات... دلم یک روز برفی و شاد در مدرسه پنج جمله تا ثیر گذار برای کودکان نقاشی سه بعدی روی زمین نامه ی ورزشی کلاس سوم- تقویت درس بنویسیم کتابخانه ی ورزشی - دانش آموزان کلاس دوم آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک جالب جالب جالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبستان حضرت رقیه(س) و آدرس hazrateroghayeborkhar.LXB.i r لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان